Artystyczne początki młodego człowieka

Artystyczne początki młodego człowieka
Wiek? A jakie to ma znaczenie!

Wielokrotnie zastanawiałam się, przygotowując tematy zajęć dla uczestników naszych kursów, w jakim wieku dziecko może zacząć tworzyć “sztukę”. Często też pada to pytanie ze strony rodziców. A ja po wielu latach doświadczenie zwyczajnie w świecie – nie wiem.

Nie da się tu stworzyć sztywnych ram wiekowych. Mój młodszy syn ozdobił swój pierwszy wieszak w wieku 4 lat. Zamki na papierze rysował szybciej, nim zaczął mówić. W naszych zajęciach często biorą udział maluchy, które mają zaledwie trzy lata i tworzą własne koszulki.

Zdarza się jednak, że to właśnie starsze dzieci (bardzo często chłopcy) mają problem z podstawową umiejętnością – prawidłowym trzymaniem nożyczek, pędzla czy nakładaniem farby. Trudno wiec jednoznacznie określić granice wieku. Często okazuje się, że im starsze dziecko, tym bardziej usztywnia się na pustą, białą kartkę. Zamyka się. Dlatego też im wcześniej zaczynamy tworzyć, tym większej swobody i nieskrępowanej otwartości nabieramy w sztuce tworzenia. Zbyt trudne tematy czy projekty mogą zablokować młodego twórcę. To co trudne zaczyna budzić lęk przed niepowodzeniem. Dlatego, zawsze należy w sposób staranny i przemyślany przygotować projekty z którymi ma zmierzyć się młody artysta.

Twórczy eksploratorzy

Każde spotkanie z dzieciakami to dla mnie niemała niespodzianka. Nigdy do końca nie wiemy, czy akurat z danym projektem sobie świetnie poradzą, czy im się spodoba to co przygotowaliśmy. Dzieciaki doskonale wiedzą co im się podoba i czego chcą. Dlatego zawsze jestem w ogromnym szoku, kiedy samodzielnie zaczynają zmieniać detale, przestawiać motywy i układać własne “projekty”. Zawsze mnie to cieszy i z ogromna radością pozwalam im na to. Tu maja się uczyć zaufania do własnej intuicji i szukać inwencji twórczej do dalszego tworzenia.

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *